رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی به سهم استان کرمان در استفاده از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختار اقتصادی استان کرمان، وابستگی زیادی به طبیعت داریم و کشاورزی ۱۸ درصد سهم کشاورزی را در تولید استان دارد و به شکل جدی به طبیعت وابسته بوده و ساختار اقتصاد ما با دانشبنیان فاصله خیلی زیادی دارد.
به گزارش ایسنا، جعفر رودری با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر "تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین" اظهار کرد: اقتصاد دانشبنیان عملا اقتصادی است که بر پایه دانش شکل گرفته باشد و در شکلگیری اقتصاد گفته میشود منابع محوری مبنای اقتصاد است و هر چه شکلگیری فرآیند توسعه در کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته جلو میرویم نقش و اهمیت دانش بیشتر میشود.
وی افزود: عملکرد کشورهای توسعهیافته نشان میدهد اگر میخواهیم فقر کاهش یافته، درآمد سرانه افزایش و مردم در رفاه بیشتری زندگی کنند، هیچ راهی نداریم مگر اینکه به سمت اقتصاد دانشبنیان برویم.
رودری با اشاره به مرحله تولید دانش یا اکتساب دانش تصریح کرد: مراکز علمی و دانشگاهی نقش تولید علم را به عهده دارند و از سوی دیگر اکتساب دانش به حوزه کسب تکنولوژی و دانش برمیگردد و بعد از کسب دانش باید، تبدیل به فناوری، فناوری تبدیل به محصول دانشبنیان و این محصول با تولید کالای اولیه شکل میگیرد و بعد محصول اولیه تجاریسازی و وارد بازار میشود و میتواند تولید ثروت برای آن جامعه داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان ادامه داد: در این فرآیند، نهادها و دستگاههای مختلف دخیل هستند و بعد از آن نظام ملی نوآوری مطرح است که زمینه استعداد، ایدهها و دیدگاهها را پردازش و حقوق مالکیت معنوی خلاقیت و ثبت اختراع و ... را دنبال کند.
وی افزود: اگر این فرآیند را به شکل کلی بپذیریم، در استان کرمان همین عوامل دخیل هستند و مسئله مهم این است چگونه ارتباط منطقی بین این نهادها برقرار بکنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان با بیان اینکه به لحاظ علمی فاصله زیادی با اقتصاد دانشبنیان به مفهوم واقعی داریم اظهار کرد: زمانی میشود که باید از اتکاء به طبیعت جدا شده و صنعتی و بعد از آن وارد مرحله فراصنعتی و دانش بشویم.
رودری به سهم استان کرمان در استفاده از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختار اقتصادی استان کرمان، وابستگی زیادی به طبیعت داریم و کشاورزی ۱۸ درصد سهم کشاورزی را در تولید استان دارد و به شکل جدی به طبیعت وابسته است و در بخش معدن نیز به صورت جدی به طبیعت وابسته هستیم و ساختار اقتصاد ما با دانشبنیان فاصله خیلی زیادی دارد و مهم این است در ادامه فرآیند تولید بتوانیم از این اقتصاد متکی به منابع جدا شده و به سمت توسعه صنعتی و نهایتا توسعه فراصنعتی برویم.
وی در ادامه افزود: ایران به طور کلی براساس آخرین آمار در بانکهای جهانی، در تولید علم رتبه پانزدهم را در دنیا دارد و این هم از نظر کمی و هم کیفی مطرح است و ظرفیت تولید علم ما خیلی خوب است.
رودری بیان کرد: در استان کرمان تقریبا ۱۰۰ واحد آموزش عالی، ۱۱۶ هزار دانشجو و ۲۷۳۱ عضو هیئت علمی داریم و با ۵۹ شرکت دانشبنیان و مراکز تحقیقات، ظرفیت تولید دانشبنیان به خوبی وجود دارد اما مسئله مهم، کاربرد دانش است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان گفت: مسئله این است تولید علم در راستای تقاضای علم در سطح جهانی بوده و کمتر به مشکلات داخل استان پرداخته و یکی از خلاءهای مهم این است چه کنیم تا بتوانیم جایگاه نسبی خوب علم را تبدیل به کاربرد علم در استان بکنیم.
وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانشبنیان اظهار کرد: شورای راهبری فناوری و تولید دانشبنیان در استان کرمان به دبیری سازمان مدیریت و برنامهریزی تشکیل شده و ذیل شورای برنامهریزی قرار دارد و برای این شورا سه کمیته فرابخشی و چهار کمیته بخشی تعریف شده است.
رودری با اشاره به اینکه قانون جهش تولید ظرفیت بینظیری را در استان فراهم کرده است، گفت: شرکتها و بنگاههای بزرگ اقتصادی در استان با تاثیرگذاری در سطح ملی داریم که اگر در حوزه اقتصاد دانشبنیان و توسعه R &D خود کار کنند شامل معافیتهای بیمهای و مالیاتی خواهند شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: نگاه تعریف شده روتین به موضوع مقالهنویسی باید تغییر پیدا کند و ارزیابی اساتید دانشگاهها باید تغییر یابد و رویکرد به حل مسائل استان و احصاء نیازها باشد ضمن اینکه به لحاظ تامین منابع مالی دغدغهای نیست.
وی با اشاره به صادرات بیش از دو میلیارد دلاری استان کرمان در سال گذشته، افزود: پیشبینی این است صادرات استان را ۳۰ درصد رشد بدهیم و بخشی از این به محصولات دانشبنیان برمیگردد.
رودری با اشاره به برگزاری همایش فرصتهای سرمایهگذاری استان کرمان گفت: اقدامات صورت گرفته در این راستا است تا با توجه به ظرفیتهای بزرگ استان فرصت را به درستی احصاء و نیازهای فناورانه شناسایی شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان تصریح کرد: نقش اصلی در حوزه دانش را انسان به عهده دارد لذا یکسری آموزشها نیاز است و برخی مهارتها باید ایجاد شود که در کمیته آموزشِ تعامل صنعت و دانشگاه این موارد لحاظ شده است.